FBP
ecommerce2018.jpg

Ben je klaar voor e-commerce in 2018?

5 e-commerce trends om in de gaten te houden in 2018

Gepubliceerd op

28 november 2017 

Geschreven door

Nicholas Foynes

Categorie

E-commerce

Ruim 75 procent van de Belgen shopt online. En dat percentage blijft groeien, net als de omzet. België is één van de snelste groeiers in Europa op vlak van e-commerce. De omzetcijfers breken elk jaar alle records. In 2018 zal dat niet anders zijn. Met een markt die razendsnel evolueert is het als online ondernemer zaak om bij de pinken te zijn. Verwacht je alvast aan deze 5 e-commerce trends in 2018.

1. Doe de chatbot

De opmars van de robot is niet te stoppen. Zeker niet die van de chatbot. Dankzij computergestuurde interactie met klanten leveren chat robots snel en precies de antwoorden waar potentiële kopers naar op zoek zijn. Ook buiten de kantooruren.

Een snel en duidelijk antwoord tijdens het verkoopproces is dé manier om klanten te overtuigen. Volgens cijfers uit de Verenigde Staten verkiest 48 procent van de consumenten een live chat als communicatiemiddel, boven e-mail, telefoon, Facebook of andere communicatiekanalen.

 

 

2. Zeg eens: “Kopen die handel”

Siri van Apple. Amazon Echo of Google Home. Nee, Lernout & Hauspie is al lang niet meer, maar spraaktechnologie verovert wel in snel tempo de wereld. Bijna iedereen heeft een smartphone met spraakbesturing en early adopters hebben een thuistoestel dat ze met de stem commanderen. Ja, ook om online aankopen te doen.

Volgens Amerikaanse cijfers gebruikt 40 procent van de millennials een stemgestuurde assistent vooraleer ze een online aankoop uitvoeren.

 

 

3. De vlucht van m-commerce

Iedereen mobiel. E-commerce via smartphones, zeg maar m-commerce, is the next big thing. Als het dat nu al niet is. Volgens de laatste inschattingen gebeurt in 2018 de helft van de online aankopen wereldwijd mobiel.

Goldman Sachs zet er zelfs een cijfer op. Het financieel studiebureau voorspelt dat m-commerce in 2018 de kaap haalt van 626 miljard dollar. Daarmee zou het de volledige omzet van e-commerce in 2013 evenaren.

 

 

4. Betalen in 1 klik

Zeggen dat Amazon een voorloper is in e-commerce is een open deur intrappen. In 1997 waren ze er als de kippen bij om hun systeem voor one-click-payments te patenteren. Het goede nieuws: dat patent verliep in september 2017.  Voortaan kunnen ook andere e-commercespelers het betalen-in-1-klik-systeem aanbieden.

Het voordeel van zo’n snel betalingsproces hoeven we je vast niet uit te leggen. Klanten zijn sneller geneigd tot een impulsaankoop, moeten minder persoonlijke informatie ingeven en de kans op foute betalingsgegevens is kleiner.

 

 

5. Leveren hoe, waar en wanneer je wil

Om de online consument te overtuigen is het aanbod en een gebruiksvriendelijke shop niet langer voldoende. Het belang van keuzemogelijkheden voor de levering neemt toe. Van de snelheid van leveren, tot de plaats en zelfs het tijdstip. De klant kiest zelf waar hij zijn of haar bestelling in ontvangst neemt. Thuis, op kantoor of bij de kapper.

Dat die vrijheid en het extra comfort meer kost, nemen de meeste consumenten voor lief. Als het moet, zijn ze bereid om extra te betalen voor een levering op hun voorwaarden.

Deel dit artikel

Ben jij klaar voor e-commerce in 2018?

Zet de trends om in extra sales