4 basisregels bij het invullen van webcontent
Gepubliceerd op
4 april 2017
Geschreven door
Natasha Callewier
Categorie
SEO
De lay-out van je website is helemaal af? Goed zo! Maar wacht nog even om de champagne te ontkurken. Het belangrijkste staat nu voor de deur: de invulling. Aantrekkelijke teksten lokken immers lezers naar je website.
1. Hou het kort
Een website is geen jaarverslag of een dik boek van Dan Brown. Hou daarom je webteksten kort en bondig. Zo maak je je teksten en webinhoud scanbaar en vlot leesbaar. Daarom werken tussentitels en opsommingen ook zo goed online. Ze trekken de aandacht en geven veel informatie prijs. Vaak zijn 2 à 3 korte alinea’s meer dan genoeg.
2. Schrijf voor je doelpubliek
Schrijven kan haast iedereen. Maar doelgericht schrijven: dat is een ander pak mouwen. De belangrijkste tip? Weet voor wie je schrijft en spreek je doelpubliek aan. Klanten, werknemers of mogelijke investeerders: ze vergen allemaal een andere aanpak. Een eenvoudige suggestie is het creëren van persona’s. Dat zijn fictieve karakters die symbool staan voor wie je wil bereiken. Een korte, krachtige persona bevat:
3. Maak het persoonlijk
We weten het: op de man spelen mag niet. Maar voor online teksten en content writing maken we een uitzondering. Spreek je lezer rechtstreeks aan. Zo maak je het persoonlijk. Lezers krijgen het gevoel dat de inhoud specifiek voor hen bedoeld is. En dat voelt goed aan. Dat vind je toch zelf ook, niet?
4. Doe aan SEO-copywriting met zoekwoorden
Met je website wil je scoren in Google. Want wie leest in godsnaam verder dan de eerste zoekresultaten? Met SEO-copywriting maak je jezelf populair bij de zoekmachines. Dat betekent dat je teksten zijn aangepast op vaak gebruikte en toepasselijke zoektermen en trefwoorden. Dat zijn de woorden die effectief gebruikt worden door je doelpubliek, niet per se de woorden waarmee je intern communiceert.
Made by