FBP
copywriting.jpg

Daarom zijn je webteksten zo belangrijk

4 basisregels bij het invullen van webcontent

Gepubliceerd op

4 april 2017 

Geschreven door

Natasha Callewier

Categorie

SEO

De lay-out van je website is helemaal af? Goed zo! Maar wacht nog even om de champagne te ontkurken. Het belangrijkste staat nu voor de deur: de invulling. Aantrekkelijke teksten lokken immers lezers naar je website.

1. Hou het kort

Een website is geen jaarverslag of een dik boek van Dan Brown. Hou daarom je webteksten kort en bondig. Zo maak je je teksten en webinhoud scanbaar en vlot leesbaar. Daarom werken tussentitels en opsommingen ook zo goed online. Ze trekken de aandacht en geven veel informatie prijs. Vaak zijn 2 à 3 korte alinea’s meer dan genoeg.

  • Gebruik titels en ondertitels
  • Maak lijstjes en opsommingen
  • Hou je alinea’s of paragrafen kort

2. Schrijf voor je doelpubliek

Schrijven kan haast iedereen. Maar doelgericht schrijven: dat is een ander pak mouwen. De belangrijkste tip? Weet voor wie je schrijft en spreek je doelpubliek aan. Klanten, werknemers of mogelijke investeerders: ze vergen allemaal een andere aanpak. Een eenvoudige suggestie is het creëren van persona’s. Dat zijn fictieve karakters die symbool staan voor wie je wil bereiken. Een korte, krachtige persona bevat:

  • Geslacht
  • Beroep
  • Thuissituatie
  • Salaris
  • Hobby’s

3. Maak het persoonlijk

We weten het: op de man spelen mag niet. Maar voor online teksten en content writing maken we een uitzondering. Spreek je lezer rechtstreeks aan. Zo maak je het persoonlijk. Lezers krijgen het gevoel dat de inhoud specifiek voor hen bedoeld is. En dat voelt goed aan. Dat vind je toch zelf ook, niet?

 

4. Doe aan SEO-copywriting met zoekwoorden

Met je website wil je scoren in Google. Want wie leest in godsnaam verder dan de eerste zoekresultaten? Met SEO-copywriting maak je jezelf populair bij de zoekmachines. Dat betekent dat je teksten zijn aangepast op vaak gebruikte en toepasselijke zoektermen en trefwoorden. Dat zijn de woorden die effectief gebruikt worden door je doelpubliek, niet per se de woorden waarmee je intern communiceert.

Deel dit artikel

Webcontent die scoort bij Google en je bezoekers?

We helpen je graag.