FBP
socialmedia.jpg

De 6 belangrijkste social media-trends in 2017

Is jouw marketing klaar voor de social media-tsunami?

Gepubliceerd op

20 december 2016 

Geschreven door

Thuy Nguyen

Categorie

Social media

Social media is in korte tijd één van de belangrijkste marketingkanalen geworden voor heel wat bedrijven. Maar social media zit niet stil. Integendeel. Technologie verandert snel en dat schept nieuwe mogelijkheden. Dit zijn de social media-trends die zich aankondigen in 2017.

De koning is mobiel

Mobile is king. Het online verkeer op smartphones is gigantisch en zal enkel toenemen. Iedereen die 20 seconden tijd heeft, checkt zijn smartphone en de nieuwe Facebook-feeds. Waarom? Omdat het kan. Social media zijn bij uitstek dé apps die het uitstekend doen op iPhones en aanverwanten. Sommige cijfers tonen zelfs dat tot 90 procent van het Facebook-verkeer via mobiel gaat. En dat moet je weten. Zeker als je zelf een social media-actie plant: zorg dat die (volledig) geënt is op kleine schermen en mobiele applicaties.

 

 

Video: bewegend beeld verslaat alles

Video killed the radio star. En straks ook het social media-fotomodel. Bewegend beeld is sinds 2016 alomtegenwoordig op sociale media. Het was de trend en die zal zich blijven doorzetten. Facebook lanceerde Facebook Live waarmee je gebeurtenissen rechtstreeks streamt. Instagram verliet de foto-focus en maakt ook video’s mogelijk. Snapchat doet al langer hetzelfde en met Periscope speelde ook Twitter eerder al in op de video-trend.

 

 

Welkom in virtual reality

Niets is wat het lijkt en toch lijkt het levensecht. Virtual reality (VR) en augmented reality (AR) laten in 2017 écht van zich horen. De horde Pokémon-vangers was wat dat betreft slechts een voorbode van wat nog komen zal. Virtual reality is al jarenlang aangekondigd als dé hype, maar dit jaar lijkt de technologie voor het eerst betaalbaar en betrouwbaar. Het is geen toeval dat Sony met hun PlayStation een VR-variant lanceerden. Steeds meer bedrijven zullen experimenteren met deze nieuwe technologie. Ook op social media.

 

 

Praat eens met een robot

De keukenrobot is al langer ingeburgerd. In 2017 is ook de chatbot van de partij. Kunstmatige intelligentie – denk Siri op je iPhone of iPad – helpt je op heel wat manieren. En als het van ons afhangt, neemt de chatbot heel wat communicatie van je over met klanten. Een robot is perfect in staat om op eenvoudige vragen te antwoorden, reservaties te noteren en klanten wegwijs te maken bij hun eerste contact. 

 

 

Automatisering van social media

Zelf iets posten op Facebook en even later je aantal likes en shares checken is leuk, maar straks kan het ook anders. Met de automation van social media genereert intelligente software advertenties die meteen inspelen op een doelpubliek. In één muisklik. Inclusief variaties en opvolging. Marketing automation is de nieuwe standaard. Akkoord, dat is ook al in 2016 zo. Maar nu de software steeds betaalbaarder wordt – lees goedkoper – verspreidt de automatisering van social media zich in 2017 nog sneller.

 

 

Het wordt persoonlijk

In sociale media wordt 2017 het jaar van een kleiner bereik, maar met meer conversie. Bedrijven en marketeers richten zich op personen, niet langer op de grote massa. Door targeting of retargeting komen zeer specifieke doelgroepen in beeld die op een persoonlijke en relevante manier benaderd kunnen worden. De targeting wordt steeds preciezer en dat is goed nieuws. Zo spreek je niet langer tegen de weinig geïnteresseerde massa, maar tegen een zeer concrete nichegroep die veel vatbaarder is voor jouw boodschap.

Deel dit artikel

Zijn jouw social media en website
klaar voor 2017?

Ontdek alle online trends