FBP
emailmarketing.jpg

De do’s-and-don’ts van e-mailmarketing

Voor nieuwsbrieven die werken

Gepubliceerd op

29 september 2017 

Geschreven door

Thuy Nguyen

Categorie

Newsletters

Nieuwsbrieven sturen of e-mailmarketing: het is en blijft een van de meest doeltreffende manieren om je klanten en prospecten warm te maken voor jouw boodschap of product. Tenminste als je het goed aanpakt. Hier zijn de belangrijkste do’s-and-don’ts van een geslaagde e-mailcampagne.

Eerst testen, dan sturen

Je spendeerde uren aan een geslaagde lay-out en klikt eindelijk op de knop ‘verzenden’. En dan merk je dat je nieuwsbrief er helemaal anders uitziet dan je dacht. Testen voor je uitstuurt is altijd de boodschap. 
Mail de nieuwsbrief naar jezelf en open hem in verschillende e-mailprogramma’s zoals Outlook of Mail. En check ook hoe hij er in een mobiele versie uitziet. Een groot aantal van je contacten ontvangt je nieuwsbrief op een smartphone of tablet.

 


Weet wat werkt (en wat niet)

Je nieuwsbrief versturen en de kous is af? Niet dus. Bekijk de statistieken van je e-mailcampagne en ontdek welke onderwerpen het goed doen. Welke content zorgt voor de meeste kliks en welke buttons zorgen voor het grootste succes? Wat je leert uit de statistieken is goud waard voor je volgende e-mailcampagne.

 

Opgelet: zorg dat je open & click tracking aangevinkt staat voor je de nieuwsbrief verstuurt. Dat doe je bij het opzetten van je nieuwsbrief zodat het e-mailprogramma nadien alle informatie kan opvolgen. 

 


Vermijd spam

Een nieuwsbrief is pas geslaagd als je ook echt iets te vertellen hebt. Vermijd spam op elk moment. Je wil je contacten warm maken en betrekken, niet afstoten door hun mailbox te overbelasten met niet interessante info. 

 

  • Tip: zorg voor een aantrekkelijke omschrijving in het mailonderwerp. De kans dat je contacten de mailing openen en lezen stijgt meteen met een veelvoud. 
  • Opgelet: hou rekening met spam-filters in e-mailprogramma’s. Mails met heel veel hoofdletters en uitroepingstekens belanden in de spam-inbox. En dus in de vergetelheid.

 

 

Hou je contacten up-to-date

Beter gericht nieuwsbrieven versturen dan ongewenst je e-mailings opdringen bij mensen die niet geïnteresseerd zijn. Hou je contactlijsten up-to-date en wees er zeker van dat je nieuwsbrief welkom is. Voeg daarom altijd een link toe waar mensen zich kunnen uitschrijven. Het is wettelijk verplicht én je vermijdt irritatie bij de ontvangers die je wil overtuigen.

 


De gebruiksvriendelijkheid van Mailchimp

Dat we bij Black Lion een voorliefde hebben voor Mailchimp is logisch. Het is een van de meest krachtige en gebruiksvriendelijke tools voor e-mailmarketing. De online software biedt standaard templates aan, maar ook heel veel vrijheid voor een persoonlijk ontwerp dat je eindeloos kan hergebruiken. Importeren en exporteren van e-mailadressen is heerlijk eenvoudig en de krachtige analyses tonen perfect het succes van je nieuwsbrief. Wij zijn fan!

 

  • Zeer gebruiksvriendelijk
  • Grote vrijheid voor personalisatie 
  • Eenvoudig beheer van contactlijsten
  • Eenvoudig te koppelen aan je website
  • Geïntegreerde analyse en statistieken

Deel dit artikel

Klaar voor de volgende stap in e-mailmarketing?

Ga voor beestig goeie nieuwsbrieven met Mailchimp en Black Lion.