De nieuwe trends in online shoppen voor 2017
Gepubliceerd op
31 januari 2017
Geschreven door
Natasha Callewier
Categorie
E-commerce
Het duurde even, maar de Belgen zijn definitief gezwicht voor e-commerce en online shoppen. Hou je vast: de inhaalbeweging is ingezet. In 2017 dendert de trein voor online shoppen stevig verder. Mét nieuwe trends. We zetten voor jou de 5 belangrijkste e-commerce trends in 2017 op een rijtje.
1. E-commerce in België groeit stevig
Zitten de webshops aan hun plafond? Neen, verre van. Het online kopen zit duidelijk in de lift. België behoort zelfs tot de top drie van Europese landen met de sterkste groei in e-commerce. In 2017 zal het aantal webshops blijven aandikken, want het groeipotentieel in ons land was nooit zo hoog. Begin 2016 steeg het aantal online verkopen in België al met 9 procent. 2017 heeft alles in zich om nog beter te doen.
2. Vandaag besteld, vandaag geleverd
In een fysieke winkel neem je jouw aankopen meteen mee naar huis. Erg handig, maar in 2017 dicht e-commerce die kloof. De levertijden worden steeds sneller. Amazon levert vandaag al in grootsteden als Parijs en Londen binnen het uur aan Premium-klanten. De leversnelheid wordt ook in 2017 hét wapen waar de grote spelers op inzetten. Vandaag besteld, vandaag geleverd. Dat zorgt voor een stevige druk voor de kleine webshops met minder logistieke mogelijkheden. Zij zullen op een andere manier het verschil moeten maken. Hoe? Dat lees je verder.
3. Voeding als speerpunt in e-commerce
Online voeding kopen zit duidelijk in de lift. Of het nu om ingrediënten gaat, complete inkopen of een kant-en-klare maaltijd: de Belg is ook online een bourgondiër in hart en nieren. Grote spelers als Hello Fresh en Marley Spoon nemen een flink deel in van de markt, maar ook de Belgische webshops laten zich niet onbetuigd. Een merk als Pizza.be blijft inzetten op snelle thuislevering. Daar is ook reden toe. In het tweede kwartaal van 2016 was voeding goed voor een online omzet van 65 miljoen euro. Dat zijn flink wat maaltijddozen. Onze voorspelling: voedsel wordt dé e-commerce-sector voor 2017.
4. Multi-device shoppen
Van de smartphone naar de laptop en terug. Klanten van e-commerce gebruiken meerdere kanalen om aankopen te doen. En dat switchen tussen verschillende schermen zal enkel toenemen. Voor webshops is een responsive site dan ook onmisbaar. Bovendien moet de ervaring op het kleine scherm even interessant zijn als op het grote scherm. Dat kan op een praktische manier: voordelen als loyaliteitsbonus of extra korting voor mobiele online shoppers laten in 2017 écht van zich horen. Alles om het gemak van de klant te vergroten.
5. Online shoppen wordt een persoonlijke beleving
Webshops worden persoonlijk. Erg persoonlijk. Het lijkt contradictorisch, maar door de intrede van automatische chat-robots worden e-shoppers nog sneller en individueler geholpen. Ook suggesties op basis van eerdere aankopen waren al in zwang, maar de technologie wordt steeds preciezer en biedt steeds meer mogelijkheden. Zo geeft Nike je vandaag al de optie om je eigen schoenen zelf te ontwerpen en te bestellen. Tot zelfs de kleuren van je veters. Persoonlijke aandacht krijgt in 2017 een hoofdrol in e-commerce.
Made by