FBP
analytics.jpg

Google Analytics voor dummies

Meet en weet meer over je website

Gepubliceerd op

30 november 2016 

Geschreven door

Natasha Callewier

Categorie

Analytics

Je website is je online etalage. Je wil dat die er goed uitziet én klanten en leads lokt. Google Analytics toont je precies hoeveel surfers je site bezoeken, wie die bezoekers zijn en welke webpagina’s het meest succesvol zijn. En welke niet. Waarom je dat wil weten? Omdat je je site nog beter wil maken, uiteraard. Dat en veel meer doe je dankzij de inzichten en statistieken van Google Analytics. Even koppelen en je kan aan de slag.

Google Analytics gebruiken

Met statistieken kun je je inzicht en online flow optimaliseren. En laat ons eerlijk zijn: iedereen ziet graag cijfertjes in diagrammen en curves. De kunst is om de cijfers te filteren die voor jouw site van belang zijn. Want de mogelijkheden, die zijn werkelijk enorm. Ja, Google Analytics is meer dan een bezoekersteller op je website.

 

 

Google Analytics koppelen

Google Analytics koppelen aan je website is eenvoudig. Google legt het stap voor stap uit. Ben je klant bij ons? Dan doen wij dit uiteraard voor jou. Na de koppeling krijg je meteen een standaard dashboard te zien met de meest voor de hand liggende statistieken. Maar daar hoeft het niet bij te blijven.

Afhankelijk van je doel kan je een persoonlijk dashboard instellen met de statistieken die voor jou van belang zijn. Bijvoorbeeld het percentage bezoekers die via sociale media op je site terechtkomen. Of de succesratio van een specifieke landingspagina. Zelf concrete doelen en aparte segmenten instellen is mogelijk. Als je wil, stuurt Google je dagelijks, wekelijks of maandelijks een mail met het meest recente rapport. Kwestie van helemaal mee te zijn.

 

 

Statistieken voor je website

Ja, we weten het: als je voor het eerst Google Analytics opent, is de hoeveelheid data overweldigend. De statistieken vliegen je om de oren. Hier is alvast een introductie. Je moet ergens beginnen, nietwaar?

  • Sessies: hoeveel mensen bezochten je website? Dit cijfer toont het. Hierbij worden ook terugkerende bezoekers gerekend.
  • Gebruikers: het Google-synoniem voor unieke bezoekers. Hoe meer, hoe beter, uiteraard.
  • Pagina’s/sessie: kijkt een bezoeker op één specifieke pagina of klikt ie door naar de volgende webpagina’s? Deze websitestatistiek toont hoeveel pagina’s in een gemiddelde sessie getoond worden.
  • Gem. sessieduur: pluist je websitebezoeker alle informatie uit of is ie snel afgeleid naar een volgende website? De gemiddelde sessieduur toont het zwart op wit in minuten en seconden.
  • Bouncepercentage: een bounce is een bezoeker die slechts één pagina bekijkt en meteen weer van je site verdwijnt.
  • % nieuwe sessies: lok je nieuwe bezoekers of keren telkens dezelfde surfers terug? De nieuwe sessies tonen de cijfers.

Deel dit artikel

Ontdek jouw
website-statistieken

Koppel je website met Google Analytics voor meer inzicht en betere online prestaties.