FBP
social media timing.jpg

Het beste tijdstip voor jouw post op sociale media

Timing is alles!

Gepubliceerd op

16 augustus 2017 

Geschreven door

Jeroen Algoet

Categorie

Social media

Je hebt een geniale status, tweet of foto om te posten op je Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter? Super. Maar wanneer zet je die best online? Het juiste tijdstip vinden om zoveel mogelijk mensen te bereiken is goud. Want ook op de sociale media geldt: timing is alles. Wacht nog even met je post, we leggen het uit.

Ken je publiek

Je doelpubliek kennen is überbelangrijk. Weet wie je wil bereiken en stel jezelf de vraag: wanneer is mijn publiek online?

 

  • Gebruik je gezond verstand
  • Analyseer het online-gedrag van je doelgroep, Heb je te maken met vroege vogels, middagmensen of nachtbrakers?

Het maakt niet uit in welke business je actief bent. Alleen al dankzij leeftijdsgegevens en een beetje gezond verstand achterhaal je op welk tijdstip je het best iets post. Een praktisch voorbeeld. Zijn tieners of studenten je doelgroep? Post niet tijdens schooluren maar tijdens de middagpauze, wanneer smartphones zijn toegelaten. Of na 16u als de klassen eindigen. 

 

 

Welk tijdstip voor welke social media?

Raketwetenschap is het niet, maar er zijn wel degelijk tips en tricks om het meeste uit je post te halen. En afhankelijk van je medium (Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter) is het ideale tijdstip telkens anders. De gouden regel is dat je rekening houdt met je doelgroep. 

 

  • Facebook
    De ideale Facebookpost lanceer je tijdens de week tussen 12 en 15u. Check vooral je pagina-statistieken. Daar zie je de tijdstippen waarop je volgers het meest actief zijn. Op dinsdag kent het Facebook-verkeer traditioneel een dip. Gebruik de overige zes dagen of spring eruit door net wel te posten. Tijdens het weekend bereiken je posts het grootste publiek rond de middag.
  • Instagram
    Instagramviews pieken tijdens de lunch tussen 12u en 13u. Mensen kijken graag tijdens het eten. De TV die thuis tijdens het avondeten opstaat, wordt ‘s middags vervangen door foto's op Instagram.
  • Twitter
    Tweeten doe je best tijdens de week tussen 12u en 15u. Veel mensen checken op het werk hun socialenetwerksites. Maar denk er ook aan dat een tweet meestal niet langer dan een half uur relevant blijft. Probeer voorop te vliegen in de gigantische zwerm tjilpende vogels.
  • LinkedIn
    Iets op LinkedIn plaatsen, zal het meest impact hebben als je dat doet in het midden van de week, ofwel voor 9u, ofwel tussen 17u en 18u. Heel wat gebruikers lezen posts op LinkedIn 's morgens, zoals hun krant. Hoewel dit netwerk voornamelijk op professionals gericht is, bereik je toch het meest mensen voor en na de werkuren. Een post over de middag durft ook al eens succesvol te zijn.

 

Tip 1: Op vrijdag, met het weekend in zicht, zijn mensen optimistischer ingesteld. Grapjes werken dan beter!

Tip 2: Beperk je activiteit tussen 22u en 7u. Dan zijn de meeste van je volgers toch aan het slapen.

 

 

Je eigen formule: 1 + 2 = 3

Aan jou om alle puzzelstukken samen te leggen en een formule te creëren die werkt. Je houdt hierbij rekening met:

 

  • Wie wil je bereiken?
  • Wanneer is je doelgroep online?
  • Welke sociale netwerksite wil je gebruiken?

 

Conclusie

Is er een antwoord op de vraag: 'wanneer post je het best op sociale media?' Jawel! Je post wanneer je doelgroep online is. Simpel toch? En als je er toch niet helemaal aan uit raakt: vraag raad aan een social media-expert: contacteer ons, we helpen je graag.

Deel dit artikel

Meer bereiken met je social media?

We helpen je met de perfecte strategie voor meer succes.