FBP
feestdagen.jpg

Is jouw webshop klaar voor de feestdagen?

5 tips om te scoren met je webwinkel tijdens eindejaar

Gepubliceerd op

24 november 2016 

Geschreven door

Thuy Nguyen

Categorie

E-commerce

Hoera. De feestdagen komen eraan. En dat betekent cadeautjes! Dat cadeaus voor Sinterklaas, kerst of nieuwjaar steeds meer online gekocht worden, is een open deur intrappen. Vorig jaar steeg de Belgische omzet van e-commerce in het vierde kwartaal met 8 procent. Reden genoeg om ook jouw webshop of webwinkel eindejaars-proof te maken. Bijvoorbeeld met deze 5 tips.

1. Een aangepast assortiment voor eindejaar

Of je nu online kleding, elektronica of interieurdecoratie verkoopt: zorg dat je aanbod afgestemd is op de feestdagen. Dat doe je met producten die inspelen op de periode van het jaar – Sinterklaas of kerst, iemand? – en met artikelen voor elke portemonnee. Niet zelden zijn kleine cadeaus van 10 euro de meest populaire.

 

 

2. Inspiratie voor hem, haar en de kinderen

Inspireer je bezoekers – cadeautjes zoeken is heus niet zo eenvoudig. Of stel op je webshop zelf een cadeaupakket samen voor verschillende doelgroepen. Eentje voor hem, haar en de kinderen. In het gigantische aanbod van webwinkels heeft de consument maar wat graag begeleiding. Idem trouwens voor cadeauverpakkingen. Maak het je e-shoppers gemakkelijk: stel meteen voor om het artikel met een strik in te pakken en te bezorgen – al dan niet tegen betaling. Je klanten zijn je nu al dankbaar.

 

 

3. Maak klanten warm met nieuwsbrieven

Producten en service zijn één zaak, ze aan de man brengen een andere. Tijdens de feestdagen is dat niet anders. Stuur daarom nieuwsbrieven naar je klanten en geïnteresseerden. Het is je kans om je unieke acties, promoties of producten voor te stellen. En maak ze gerust persoonlijk met concrete suggesties en lijstjes van must haves of leuke cadeautips.
Tip: wil je je mailinglist uitbreiden? Beloon bezoekers met een kortingscode in ruil voor hun e-mailadres.

 

 

4. Techniek om op te vertrouwen

Logistiek is alles voorbereid, je voorraad is aangelegd en je bent klaar voor de verkoop van het jaar? Perfect. Nu nog zeker zijn dat de techniek je niet in de steek laat. Hier zijn 3 zaken waar je best op let:

  • Laadsnelheid: bezoekers haken af als een webpagina traag laadt. Zorg dat je servers klaar zijn voor de extra kopers die de feestdagen met zich mee brengen, bijvoorbeeld door caching toe te passen.
  • Software-update: maak gebruik van de nieuwste versie van je software of backoffice. Die is sneller en veiliger dan oudere versies.
  • Mobielvriendelijke site: mensen kopen steeds vaker online via tablet of smartphone. Zorg dat je webshop die mogelijkheid aanbiedt.

Ons platform Shuttle regelt dit allemaal voor jou automatisch.

 

 

5. Je webshop in de zoekmachines

De laatste tip is meteen de belangrijkste: zorg dat je webshop gevonden wordt. Je webwinkel kan nog zo mooi zijn, als niemand je webshop vindt, sta je nergens. Maak speciale landingspagina’s aan, voeg beschrijvingen toe aan je producten en zet je SEO – zoekmachine optimalisatie – op orde. En laat je webpagina’s indexeren bij Google, uiteraard.

Deel dit artikel

Samen je
webshop boosten?

Kerst of geen kerst, we helpen je graag.