FBP
sea-trends.jpg

SEA en Google Adwords: wat is nieuw?

Dit waren de trends in Search Engine Advertising in 2017

Gepubliceerd op

23 oktober 2017 

Geschreven door

Natasha Callewier

Categorie

SEA

Hoog staan in Google is makkelijker dan je denkt. Dankzij SEA of Search Engine Advertising sta je met weloverwogen online advertenties in 1-2-3 bovenaan de zoekresultaten. Maar de technieken van SEA zitten niet stil: er zijn steeds nieuwe trends en mogelijkheden. Met dank aan Google en hun Google Adwords-tool. We zetten de belangrijkste nieuwigheden voor SEA op een rij.

Meer ruimte voor advertenties

ETA staat niet langer voor de Baskische afscheidingsbeweging. Wel voor Expanded Text Ads. Sinds vorig jaar maakt Google grotere advertenties mogelijk. 5 extra tekens om een catchy advertentietitel te voorzien – 30 in totaal – en 80 tekens voor een beschrijving. Meer ruimte om op te vallen en het verschil te maken!

 

 

Meer mogelijkheden met advertentie-extensies

Korte, krachtige info-buttons die je online advertentie begeleiden en uitbreiden: dat zijn advertentie-extensies. Voortaan is het mogelijk om onder je advertentie specifieke producten en prijzen weer te geven. Of knoppen om rechtstreeks contact op te nemen of de surfer door te sturen naar een actiepagina. Ideaal om nog meer conversie te creëren.

 

 

SEA goes voice search

Gesproken zoekopdrachten zijn booming. Volgens Google gebeuren vandaag al 20 procent van de zoekopdrachten via voice search. Zeker mobiel is iets inspreken handiger dan typen. En dat heeft een invloed op SEA en de gebruikte zoektermen.

 

Wie voice search gebruikt, spreekt andere taal dan als hij of zij schrijft. Zoektermen worden in een zin of effectieve vraag omschreven. In tegenstelling tot getypte zoekopdrachten die vooral inspelen op korte kernwoorden. Het is een kwestie van tijd vooraleer Google het onderscheid maakt tussen spraakgestuurde en geschreven zoekopdrachten.

 

Sowieso staat spraaktechnologie op de vooravond van de definitieve doorbraak. Zeker in Angelsaksische landen is het gebruik van spraakgestuurde robots zoals Siri, Google Now, Amazon Alexa en anderen steeds meer ingeburgerd.

 

 

Search Engine Advertising voor mobiel

Voor wie er nog aan twijfelt: mobiel is het nieuwe normaal. In 2016 werden er voor heel wat sectoren voor het eerst meer zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel toestel dan de klassieke zoekopdrachten via desktop of laptop. Ook Google Adwords speelt daarop in met mobile only campagnes.

 

De inhoud van de mobiele online advertenties kan aangepast worden aan het medium. Door in de content van de advertentie meer rekening te houden met mobiele surfers – bijvoorbeeld met directe links in de advertentie voor bestellingen, aanbiedingen of contact – krijgt SEA een ander gezicht op smartphones.

Deel dit artikel

Hoe goed scoort jouw SEA?

Maak je SEA en SEO klaar voor de toekomst.