FBP
seo.jpg

Tips en tricks voor zoekmachineoptimalisatie

Hoog scoren in Google met SEO doe je zo

Gepubliceerd op

9 februari 2017 

Geschreven door

Thuy Nguyen

Categorie

SEO

Een website is pas een succes als ie gevonden wordt. Het liefst door Google. Hoe je dat doet? Enter SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, want gevonden worden in Google en andere zoekmachines kan je sturen. En gelukkig maar, anders blijf je eeuwig op pagina 23 van de zoekresultaten staan. En dat wil je niet, toch? Met deze tips en tricks doe je meteen beter.

Beantwoord vragen

Google toont antwoorden op vragen. Zorg dat jij die beantwoordt. In de toekomst nemen gesproken zoekopdrachten op een smartphone de bovenhand. En dat zal niet gebeuren met trefwoorden zoals je vandaag typt in de zoekbalk, maar met volzinnen. ‘Wat is een EPC-attest?’ om maar iets te noemen. Of ‘wie is de topschutter in de tweede klasse?’. Als het antwoord op jouw site te vinden is, is de eerste horde al genomen voor een goede vindbaarheid en SEO-score.

 

 

De TF*IDF-analyse

Wiskunde om beter te scoren in Google? Het klinkt vreemd, maar vergis je niet. Dankzij de TF*IDF-analyse zet je een grote stap in de goede richting. Met deze analyse verwerk je zoveel mogelijk zoekwoorden in je content. De formule vergelijkt het aantal woorden in de tekst (term frequency = TF) en het aantal keren dat het zoekwoord terugkomt in de zoekresultaten (inverse document frequency = IDF). Om een lang verhaal kort te maken: hoe meer zoekresultaten van Google je verwerkt in je pagina’s, hoe hoger je scoort in de zoekmachine. Probeer het vooral zelf uit.

 

 

Meer inzicht dankzij SEO-tools

Zoekmachineoptimalisatie is geen exacte wetenschap, maar het komt toch in de buurt. Zeker als je externe tools gebruikt om je website te analyseren. Heel vaak krijg je een SEO-score. De beste tools geven je meteen ook tips en tricks hoe je je score kan verbeteren. En is dat niet altijd de bedoeling?  Op zoek naar een handige SEO-toolGoogle Webmaster Tools is onontbeerlijk. Andere handige tools zijn Check My Links, Moz Pro, Woorank, Screaming Frog, Found’s SEO Audit Tool en Website Grader. De meeste van de tools zijn helemaal gratis of bieden een gratis testperiode aan. Test het vooral zelf.

 

 

Combineer je social media

Ben je ook voor je bedrijf actief op social media? Zorg dat je professionele social media-profielen gelinkt zijn aan je website. Met name Twitter doet het goed in Google: zoek naar een merk en het Twitteraccount staat bovenaan tussen de zoekresultaten. Zelfs de laatste tweets verschijnen op het scherm. Post regelmatig nieuwe berichten en bouw een grote Twitterfamilie uit. Daar is Google gevoelig voor. Maar hou het wel deftig, want de zoekmachine toont alles wat je typt.

 

 

Hou RankBrain in de gaten

Google gebruikt het RankBrain-algoritme om moeilijke zoekopdrachten beter te begrijpen. Bovendien heeft RankBrain een grote invloed op de zoekoptimalisatie van een website. Als bedrijf speel je hier op in door je content te stofferen met structured data. Bijvoorbeeld prijzentabellen doen het goed, maar ook relevantie meta-data-omschrijvingen en natuurlijke teksten en namen. Het is maar dat je het weet.

Deel dit artikel

Ook bovenaan in

Google?

Even klikken en je weg naar de top is ingezet.