FBP
ROI.jpg

Wat brengt een site op?

ROI berekenen van je website: zo doe je dat

Gepubliceerd op

4 juli 2017 

Geschreven door

Klaas Geldof

Categorie

Webdesign

De tijd van websites als visitekaartje ligt achter ons. Vandaag is het voor bedrijven een belangrijk verkoopkanaal, of dat zou het toch moeten zijn. Want daar draait het om: geld in het laatje brengen en renderen. Maar is je bedrijfssite wel zo goed als je denkt? Hoog tijd om je return on investment (ROI) te berekenen. En wel met deze vier stappen.

1. INVESTERINGEN

Weet hoeveel tijd en geld je investeert in je website en online marketing. Of je nu zelf nieuwe content verzorgt of een gespecialiseerd bureau: aan een website hangt een prijskaartje. Daarbij is niet enkel de kost van je hosting van tel. Er spelen ook heel wat andere factoren een rol waarmee je rekening moet houden.

  • Hosting website
  • Webontwikkeling
  • SEO-inspanningen
  • Onderhoudskosten
  • Marketingacties en advertenties

2. LEADS

Voor het berekenen van de ROI zijn je leads van belang. Geen flauw benul wat dat zijn? Simpel: het zijn de potentiële klanten waarmee je via je online inspanningen in contact komt. De definitie van een lead is voor elk bedrijf anders. Afhankelijk van je doelstellingen kan een extra volger op Facebook of een concrete offerteaanvraag een lead opleveren.
Belangrijk is dat elke lead opvolging vereist. Een lead die geen werk (en dus omzet en dus winst) met zich meebrengt, is een waardeloze lead. Dit zijn de meest gangbare manieren om een lead te genereren:

  • Een offerteaanvraag
  • Een concrete afspraak
  • Een social mediavolger
  • Een ingevuld contactformulier

3. DE WAARDE VAN EEN KLANT

Bezoekers zijn goed, maar je website moet vooral verkopen. Met andere woorden: je leads moeten worden omgezet in effectieve klanten. En je moet weten hoeveel winst een effectieve klant met zich meebrengt. En dus hoeveel een lead waard is. Enkel op die manier kan je weten of je online investeringen ook rendabel zijn.
Stel: je ontvangt elke maand 40 leads in de vorm van een offerteaanvraag. 10 gaan ook effectief met je in zee. Daarbij weet je dat je gemiddelde winst per offerte 600 euro bedraagt. De waarde van een offerteaanvraag is bijgevolg 1/4de van 600 euro: 150 euro.

 

4. BEREKEN JE RENDEMENT

Voilà, met deze drie variabelen bereken je makkelijk de ROI van je website. Hoe de rekensom in elkaar zit? Dat tonen we aan met een fictief voorbeeld.
Stel: je investeert maandelijks 1.000 euro in je website en online acties. Dat is je kostprijs. Daartegenover weet je dat elke klant of opdracht goed is voor een winst van 600 euro. En dat je elke maand 10 effectieve klanten of opdrachten binnenhaalt via het wereldwijde web. Vul die waarden in op de formule en je kent je return on investment.





In dit voorbeeld is het rendement van de website 600 procent. Allesbehalve slecht. Ook al zijn dit fictieve cijfers, het toont aan dat de pure kost van een website niet het belangrijkste cijfer is. Wat belangrijk is, is wat de website opbrengt. En met de juiste aanpak is dat heel wat.

 

Deel dit artikel

Laat ook jouw
website renderen.

Bekijk samen met ons hoe uw site meer kan opbrengen.