FBP
webdesign.jpg

5 elementaire basisregels bij het maken van een website

Essentiële fundamenten voor een goede website

Gepubliceerd op

18 januari 2017 

Geschreven door

Klaas Geldof

Categorie

Webdesign

“Da’s gene kattenpis.” Gingen de legendarische woorden van nieuwsanker Jan Becaus over het maken van een eigen website? Het kon. Want ook een website maken kost tijd en energie. Maar je bereikt er ook veel mensen mee. Tenminste als je het goed aanpakt, want daar ligt de sleutel tot succes. Hoe begin je eraan? Simpel: met deze 5 basisregels als leidraad.

1. Focus op je doelgroep

Een webshop voor inlegkruisjes vol schunnige mannenpraat? Het zal geen lang leven beschoren zijn. Denk daarom goed na over wie je met je website wil bereiken. Wie moet je product kopen? Op welke leeftijden mik je? Die vragen zijn essentieel voor de invulling van je site. Spreek je de foute bezoekers aan, dan blijft jouw doelgroep weg. En dat kan niet de bedoeling zijn, toch?

Een handige tip: creëer gedetailleerde personas of fictieve klantprofielen voor je start met je website. Aan de hand van die virtuele klanten kan je makkelijker inschatten hoe je je echte doelpubliek aanspreekt.

 

 

2. Kijk eens bij de concurrentie

Spieken mag niet. We weten het. Maar voor het maken van een website maken we graag een uitzondering. Kijk even hoe je buurman het doet. Wat vind je goed en minder goed aan zijn of haar website? Frisse ideeën en inspiratie zijn immers altijd welkom en het warm water moet je niet zelf uitvinden. Een rondje surfen bij de concullega’s levert heel wat nuttige informatie op. Goede voorbeelden mag je heus wel volgen – zonder te kopiëren, uiteraard. Meteen analyseer je ook hun scores in Google (SEO) en hun inspanningen op sociale media.

 

3. Maak je nieuwe website mobiel

We leven in een mobiel tijdperk. Overal waar je komt, tikken mensen op hun smartphone. Maak dus zeker een mobiele versie van je website. Een responsive design is belangrijk. Daarmee blijven je online producten, diensten en promoties ook op een smartphone makkelijk leesbaar. En de inhoud van je mobiele site? Die hoeft niet identiek te zijn aan de pc-versie. Mobiele gebruikers surfen nu eenmaal anders en hebben eigen wensen.

 

4. Bouw je website logisch op

Iedereen herkent het: je zoekt contactgegevens, maar vindt die nergens terug op de website. Voor bezoekers bestaat er niets vervelender. Denk daarom op voorhand goed na over een logische structuur en een gebruiksvriendelijk menu. Zorg voor een duidelijke navigatie, een logische domeinnaam en goed opgebouwde pagina’s. Het doel is om je bezoeker zo snel mogelijk naar de juiste inhoud te brengen en hem te overtuigen van jouw product of dienst. Niet volgens jouw denkpistes, maar op de manier die voor hem of haar het meest logisch is.

Gebruiksvriendelijkheid houdt bezoekers langer op je website. Wees daar maar zeker van.

 

5. Weet wat je wil

Een website is geen visitekaartje. Het is een verkooptool. En die moet renderen. Hoe weet je of dat lukt? Simpel: door te meten. Denk op voorhand goed na over alle analysetools die je nodig hebt om de prestaties van je website te beoordelen. Een voorbeeld daarvan is Google Analytics. Daarmee kun je makkelijk en snel de conversies meten en nagaan welke pagina’s of structuren wél of niet werken. Meten, analyseren en daarna aanpassen om nog beter te doen, is de boodschap.

 

#websitelatenmaken

Deel dit artikel

Tijd om deze regels toe te passen

op je eigen website?

Met Shuttle is het zo geklonken.