FBP
newsletter.jpg

5 tips voor een succesvolle nieuwsbrief

Een online nieuwsbrief maken, doe je zo

Gepubliceerd op

5 januari 2017 

Geschreven door

Nicholas Foynes

Categorie

Newsletters

Nieuwsbrieven en e-mailcampagnes zijn geliefkoosde wapens in de wereld van marketing. Je bereikt op een eenvoudige manier gigantisch veel mensen. Tenminste als je het goed aanpakt. Want in de overvloed van nieuwsbrieven moet jouw e-mail eruit springen. Hoe je dat doet? Met deze 5 tips.

1. Hulp bij het schrijven van je e-mailonderwerp

Ooit al eens geklikt op een mail met het onderwerp ‘Newsletter 2017-1’. Ik dacht het niet. En wat je zelf niet doet, doet ook een ander niet. Zorg dus voor een catchy onderwerp: het is het eerste wat je ontvangers zien.

Maak ze warm en zorg ervoor dat je nieuwsbrief niet meteen in het vuilbakje belandt. Hoe? Door ze persoonlijk aan te spreken, actieve woorden te gebruiken (doe, ontdek, download, etc.) en door concreet aan te kondigen wat ze mogen verwachten. Test het gerust zelf. De clickratio’s van een e-mail met onderwerp ’Ontdek 10 cadeautips voor valentijn’ zijn gegarandeerd beter dan dezelfde mail met het onderwerp ‘Valentijncadeaus’.

Samengevat:

  • Maak je onderwerp zo concreet mogelijk
  • Gebruik actieve taal: doe, ontdek, beleef, klik…
  • Maak het persoonlijk: spreek de lezer aan met je en jou

2. Pas je inhoud aan je doelpubliek aanWeet naar wie je de nieuwsbrief stuurt en ken hun interesses. Schrijf over onderwerpen die aansluiten bij hun leefwereld. Hoe doelgerichter je nieuwsbrief is, hoe groter de kans op succes op korte én lange termijn. Want je klant vergeet niet. Een eenvoudig voorbeeld: mijn lief is zot van newsletters met make-uptips. Bij mij belanden ze meteen bij spam en ik schrijf me uit. Net daarom is het segmenteren van je contactlijsten een uitstekend idee.
 

3. Zet aan tot actiEDoorspek je e-mailcampagne met calls to action. Vertel je lezers wat je van hen verwacht. Er doekjes rond winden is niet nodig. Een call to action is een korte zin met links of visuele buttons die uitnodigen om te mailen, te downloaden, meer te lezen, et cetera. Ze zijn essentieel. Je nieuwsbrief heeft immers een duidelijk doel: leads generen, extra verkoop stimuleren en klanten lokken.
 

4. Test je newsletteROp smartphone, tablet of pc, in Chrome of Firefox: je nieuwsbrief ziet er op de verschillende platformen anders uit. Test daarom je mailcampagne bij vrienden of open hem zelf op verschillende manieren. Zo ben je zeker dat de e-mailing er overal precies uitziet zoals je zelf wil.
 

5. Hou het kortEen nieuwsbrief is geen roman. Hou het zo kort mogelijk. Beperk je tot de essentie en verleid je lezers om door te klikken voor het volledige verhaal. Dat gezegd zijnde: klik hier en ontdek nog meer online tips.

Deel dit artikel

Upgrade je
e-mailmarketing

Eén keer klikken, meer hoef je niet te doen!