FBP
webdesign-trends-2018.jpg

Webdesign in 2018: hier hou je best rekening mee als je een site wilt laten ontwerpen

Ontdek de belangrijkste trends voor het komende jaar

Gepubliceerd op

12 januari 2018 

Geschreven door

Douglas Berckmoes

Categorie

Webdesign

Welke trends zijn er om te volgen, of welke negeer je best? We pikten er vijf uit die volgens ons wel eens bepalend kunnen zijn voor webdesign in 2018. Met ons webplatform Shuttle is je site technisch steeds klaar voor de toekomst. Je wilt toch dat het design dat ook is?

1. Animatie is het nieuwe video

Je bezoeker verrassen en entertainen. In 2018 gebeurt dat met animaties. Animaties hebben de uitzonderlijke kracht dat ze complexe processen en moeilijke onderwerpen op een zeer uitnodigende en makkelijke manier kunnen uitleggen. In een mum van tijd. In een online wereld waar alles snel en hapklaar moet zijn, zijn animaties het ideale antwoord.

 

Bewegende animaties houden de aandacht van je bezoeker vast en bieden nog een extra voordeel. Dankzij het design en de aard van de animaties heb je heel wat mogelijkheden om de identiteit van je merk of bedrijf extra in de verf te zetten.

 

 

2. Opvallende kleuren

Kleur eist de aandacht op. Van contrasterende kleuren tot veelkleurige designs: alles kan en mag. Avontuurlijke kleurencombinaties deden al hun intrede in 2017 en zullen in 2018 alomtegenwoordig zijn. En ja, dat kan ook door het gebruik van felle accentkleuren.

 

Wil je zelf een kleurenpalet samenstellen? Online vind je heel wat gratis hulp. Dankzij sites als Coolors.co mix en match je de kleuren die je zelf wil.

 

 

3. Unieke fotografie

Je bedrijf is écht, je product is écht en jij bent écht. Toon dat. Stockfoto’s zijn in 2018 verleden tijd. Volgens studies baseert 60 procent van de surfers zich op de fotografie om online een product aan te kopen. Unieke beelden in realistische omgevingen zijn daarbij van het grootste belang. Zeker in e-commerce zijn unieke foto’s een absolute aanrader. Meer tips voor een goede webshop lees je hier.

 

Eigen fotografie en unieke beelden maken je bedrijf en product persoonlijk. De foto’s die je online gebruikt zijn het uithangbord van je eigen aanpak.

 

 

4. Leve grafische vormgeving

In het spoor van animatie groeit het belang van opvallende en unieke grafische vormgeving. Hoe unieker het design, hoe persoonlijker de website en hoe meer je bezoeker zich kan identificeren met je merk of bedrijf.

 

Jezelf onderscheiden van de rest: met vormgeving en webdesign kan het op heel wat manieren. Maak gebruik van sterke typografie, een unieke compositie of een duidelijke hiërarchie in het ontwerp van een pagina.

 

 

5. Asymmetrisch webdesign

Symmetrie kan mooi zijn, maar biedt ook heel wat beperkingen. Vernieuwend webdesign staat volledig in het teken van creativiteit en origineel omgaan met bestaande patronen. Asymmetrisch webdesign is daar een mooi voorbeeld van. Spotify gebruikte het al eerder en lanceerde een duidelijke trend.

 

Natuurlijk zijn er "design regels" die altijd gerespecteerd moeten worden, maar die op een eigen, creatieve manier invullen, maakt het verschil tussen een webbouwer en een webdesigner. Zeker in 2018.