FBP
webdesign-fotografie.jpg

Hoe professionele foto’s de online uitstraling van je bedrijf bepalen

Het belang van goede foto's op je site

Gepubliceerd op

19 februari 2018 

Geschreven door

Jeroen Algoet

Categorie

Webdesign

Heeft een overbelichte foto waar eigenlijk geen bal op te zien is, je ooit al overtuigd? Ik dacht het niet. Aantrekkelijke beelden en foto’s op je website zijn essentieel voor de uitstraling van je bedrijf en bepalen mee je succes. Geslaagde, professionele fotografie creëert meer klanten en dus meer omzet. En wel hierom.

3 redenen om voldoende aandacht te besteden aan foto’s

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dan kies je maar beter het juiste beeld. De keuze voor foto’s om je bedrijf of merk voor te stellen is belangrijk. En daarvoor zijn 3 redenen:

 

1. FOTO'S TREKKEN DE AANDACHT VAN DE BEZOEKER

Beelden worden sneller verwerkt, langer onthouden en bepalen hoelang iemand op je pagina blijft hangen. Een eerste indruk maak je geen tweede keer.

Consumenten zien door het online bos bijna de bomen niet meer. Een goede foto is belangrijker dan ooit om de aandacht te trekken. Val op tussen je concurrenten en zorg ervoor dat de bezoeker bij jouw website blijft hangen.

 

2. FOTO'S ONDERSTEUNEN JE BOODSCHAP

Nu je de aandacht hebt, wil je ook de verwachting van je bezoeker inlossen. Schep een sfeer, licht een tipje van de sluier of breng de troeven van je product of dienst in beeld. Zo ondersteunen foto en tekst elkaar en versterken de boodschap.

 

3. FOTO'S DRAGEN JE IDENTITEIT UIT

Zorg dat je foto’s passen bij je huisstijl en de waarden van je bedrijf. Ze ondersteunen je authenticiteit en geloofwaardigheid.  Hecht je veel belang aan netheid? Zorg dan voor opgeruimde burelen. Zet je in op arbeidsvreugde? Laat werknemers lachen tijdens de fotoshoot.

 

 

Waar vind je foto’s voor je website?

Grosso modo onderscheiden we 3 soorten foto’s die je kan gebruiken op je eigen site, of om te delen op social media. 

 

EIGEN FOTO'S

Uiteraard ben je trots op je bedrijf en maak je geregeld een foto om je successen vast te leggen. Zijn die eigen foto’s automatisch geschikt voor je website? Waarschijnlijk niet. De resolutie, belichting en compositie juist krijgen, is een echte kunst.

Met een niet-professionele foto val je snel door de mand en dreigt je bedrijf zijn geloofwaardigheid te verliezen. Met andere woorden: kies je voor een amateuristische foto, kom je ook als bedrijf amateuristisch over. Tenzij dat een bewuste strategie is, is amateurisme niet meteen de boodschap waarmee je nieuwe klanten over de streep trekt.

 

PROFESSIONELE FOTO'S

Wie je website bezoekt, hoort een goed beeld te krijgen van waar je bedrijf voor staat. Dat kan het best met foto’s op maat van je firma. Een professionele fotograaf is een investering die het overwegen waard is.

Stel, je wil een pizza online bestellen. De Italiaan om de hoek heeft zelf foto’s gemaakt voor zijn website. Enkele straten verder heeft een pizzazaak een professional ingehuurd. De kleuren van de foto’s zijn zo levendig dat je de mozzarella en de verse tomatensaus bijna kan proeven. Dan is de keuze snel gemaakt, toch?

Professionele foto’s kan je ook gebruiken voor drukwerk en op sociale media. Een prikkelende foto bepaalt vaak of je link op social media aangeklikt wordt. Overigens, je post je artikel — met een goede foto — maar beter op het ideale moment.

 

STOCKFOTO'S

Als alternatief kan je voor stockfoto’s kiezen. Er zijn verschillende databanken waar je, veelal betalend, stockfoto’s vindt. Die zijn rechtenvrij. Kijk bijvoorbeeld op Shutterstock voor een grote collectie. Dergelijke foto's scheppen een algemene sfeer of verbeelden een bepaald thema. Ze zijn echter helemaal niet persoonlijk.

Voor een duidelijke merkidentiteit kies je beter voor unieke foto’s. Kom je in tijdsnood, dan zijn stockfoto’s wel een goede oplossing.

 

 

Vermijd Google Images

Hoewel je op Google Images soms geschikte foto’s ziet, is voorzichtigheid geboden. De meeste foto’s zijn beschermd door het auteursrecht. Je hebt dus toestemming van de fotograaf / eigenaar nodig om ze te gebruiken. Voorkom problemen en kies dan liever toch voor een stockfoto.

Wil je foto's die scoren bij je bezoekers?

Wij kunnen helpen!