FBP
webdesign-bounce-rate.jpg

Verlaag je bounce rate en boost je Google ranking

Drie tips om je bounce rate onder controle te houden

Gepubliceerd op

15 maart 2018 

Geschreven door

Klaas Geldof

Categorie

SEO

De bounce rate is het aantal bezoekers dat op je website slechts één pagina bezoekt. Voor de gemiddelde webpagina ligt dat tussen de 40 en 55%. De helft van de bezoekers klikt dus niet verder. Tijd om de bounce rate van je eigen website te onderzoeken en indien nodig aan te pakken. Je Google ranking en je omzet zijn je nu al dankbaar.

Verlaag je bounce rate, verhoog je klantenbinding

Hoe meer een bezoeker weet over jou en wat je doet, hoe meer vertrouwen hij of zij krijgt in je bedrijf. Vertrouwen is de basis voor een gezonde relatie tussen klant en bedrijf. Je wil dus dat hij of zij zoveel mogelijk pagina’s bezoekt en meer over je leert.

 

 

Minder bounce, meer omzet

Veel bezoekers op je website is één ding, hen tot actie aanzetten is iets helemaal anders. Als iemand niet doorklikt, betekent dat automatisch ook dat je call to action geen effect heeft. Je product mag dan mooi voorgesteld zijn, als de ‘Koop nu’-knop niet aangeklikt wordt, schiet je je doel voorbij.

 

Goede call to actions en interne links zorgen ervoor dat je bezoeker blijft klikken en surfen op je website. En meer klikken zorgen voor een lagere bounce rate en dus een grotere kans op meer omzet. Een win-win-win-situatie.

 

 

Verbeter je Google ranking

Bekijk eens hoe de meeste bezoekers op je website terecht komen. Tenzij jouw bedrijf Google heet, is de kans groot dat het antwoord ‘via Google’ is. Het algoritme waarmee Google bepaalt het hoeveelste zoekresultaat jouw pagina haalt, is complex. Toch weten we er al heel wat over.
 

Na direct verkeer, de tijd die iemand doorbrengt op je website en het aantal bezochte pagina’s per sessie is de bounce rate de vierde belangrijkste parameter die je ranking bepaalt. Hoe beter je scoort (dus hoe lager je bounce rate percentage is), hoe meer bezoekers je website krijgt. Hoe beter je hen laat doorklikken, hoe lager je bounce rate en hoe hoger je ranking. Een vicieuze cirkel richting de topposities:

 

  • Google brengt bezoekers naar je website
  • Bounce rate is een parameter voor je ranking
  • Verlaag je bounce rate en verhoog je ranking in Google

 

Mocht je je afvragen waar je je bounce rate kan vinden: via Google Analytics natuurlijk!

 

 

3 tips om je bounce rate te verlagen

Ondertussen ben je overtuigd van het belang van een lage bounce rate? Onderneem meteen actie. We zetten je alvast op weg met drie tips. Contacteer ons om meer te weten te komen en de bounce rate van je site aan te pakken.

 

Tip 1: hou het simpel
Moet een bezoeker te veel moeite doen, dan haakt hij af. Ga eens na of je website wel zo gebruiksvriendelijk is als je denkt. Is het design aangenaam? Zijn de letters goed leesbaar? Is de zoekbalk gemakkelijk te vinden?

Denk ook aan het belang van een snel ladende website, die voor verschillende schermen geschikt is. Stel: je zoekt informatie over lettertypes. De website die je aanklikt, laat op zich wachten? Dan geeft Google je snel een alternatief, dat wellicht meteen op je scherm staat. En je bent weggeklikt.

 

Tip 2: los de verwachtingen in
Er is weinig zo vervelend als niet krijgen wat je verwacht. Artikels over online miskopen mogen dan hilarisch zijn, je vermijdt liever dat jouw website misleidend is. Zorg daarom voor eerlijke en heldere titels. Beloof je je lezer de mooiste zomerbestemmingen en gaat je artikel over een skireis? Dan haakt hij of zij af en komt wellicht niet meer terug.

Hou er verder rekening mee dat de ene bezoeker graag een lange tekst heeft, terwijl de andere het liever kort houdt. Wissel lange en korte teksten af. Zo komt iedereen aan zijn trekken.

 

Tip 3: open links in een nieuw venster
Deze tip kan een grote invloed hebben op je bounce rate: laat externe links automatisch in een nieuw venster openen. Na het lezen keert je bezoeker gemakkelijk terug naar de oorspronkelijke pagina. Een nieuwe kans om verder te klikken op je eigen site.

Denk ook aan een boeiende 404-pagina. Een pagina kan aangepast of verdwenen zijn. Komt de standaard ‘niet gevonden’-pagina op je scherm? Dan klik je weg. Zorg dus liever voor een interessant alternatief. Wijs je bezoeker op een leuke aanbieding of een actie. Met een link naar de juiste pagina op je website uiteraard.