FBP
social-media-trends-2018.jpg

Social media in 2018: de trends waar je als bedrijf zeker moet op inspelen

Het jaar dat Generatie Z social media verandert

Gepubliceerd op

25 januari 2018 

Geschreven door

Thuy Nguyen

Categorie

Social media

Ja, in 2018 zullen we met z’n allen nog méér tijd spenderen aan social media. Of wat had je gedacht? En uiteraard blijft de social media niet stilstaan. De evoluties zijn haast elke dag merkbaar. Maar wat brengt 2018 ons? Deze 6 trends veroveren hun vaste stek op social media. Wedden?

1. Instagram Stories groeit

Instagram Stories bestaat amper een jaar. En toch zijn er al 200 miljoen gebruikers. Dat zijn er meer dan alle SnapChat-adepten samen. Aan dit tempo is Instagram Stories tegen eind 2018 alomtegenwoordig. Ook in marketing.

 

Het voordeel van Instagram Stories? Accounts met meer dan 10.000 volgers kunnen makkelijk een link plaatsen in de story zelf. En dat is een pak aantrekkelijker dan een link ergens onderaan verstopt in de tekst. De beste manieren om Instagram en SnapChat te gebruiken, lees je trouwens hier.

 

 

2. Meer invloed voor influencer marketing

Influencer marketing – dat zijn die hippe vloggers en bloggers die door een merk betaald worden om positief te zijn over hen – is meer dan een blijver. Vandaag is het al een miljoenenindustrie en ook op sociale media zal hun invloed enkel toenemen. Bovendien weten influencers als geen ander op welk tijdstip een post het meest likes krijgt.

 

Influencers zijn de goden van de jonge generatie. Waar zij voor staan en waarin zij geloven gaat er bij de jonge generatie in als zoete koek. Voor grote merken en kleine bedrijven is influencer marketing een ideale manier om een jong en interessant publiek te bereiken.

 

 

3. Generatie Z aan de macht

Generatie Z staat voor de jongens en meisjes die geboren zijn van ruwweg 1996 tot 2010. Het zijn de digital natives van deze wereld, de jongeren die SnapChat en Instagram gemaakt hebben tot wat het nu is. In 2018 zijn de oudste Generatie Z-leden 20 jaar. Ze doen hun intrede op de arbeidsmarkt en krijgen meer koopkracht.

 

Wie je doelpubliek als bedrijf of merk ook is: met Generatie Z hou je maar beter vandaag al rekening. Ze komen er sneller aan dan je denkt. En meer dan ooit laat Generatie Z zich leiden daar wat de social media hen vertelt. Social media is hun leefwereld.

 

 

4. Een nieuwe realiteit met augmented reality

De digitale wereld integreren in de realiteit; augmented reality (AR) groeit tot een volwaardig platform voor marketing én voor social media. De populariteit van het Pokémon Go-spel gaf al een voorproefje van de mogelijkheden.

Bovendien is de technologie klaar voor augmented reality. De nieuwste iPhone 8 en IPhone X zijn uitgerust met een chip die AR eenvoudig mogelijk maakt. Brengen merken hun producten binnenkort in je eigen woonkamer via augmented reality? De kans is heel groot.

 

 

5. Live streaming: sociale media als tv-kanaal

Tijdelijke video’s, live verslaggeving van events: in 2018 breekt live streaming op marketingvlak en op social media helemaal door. Voor bedrijven is het een makkelijke manier om hun publiek te bereiken en inspirerende content te verspreiden. Vraag het maar aan Red Bull en Rapha: hun contentstrategie met avontuurlijke en inspirerende video’s zetten de toon.

 

Met live streaming krijgen merken op social media de kans om een eigen tv-kanaal te creëren. Met mogelijk gigantische kijkcijfers. Dankzij snel internet en hoogtechnologische smartphones is de hele wereld op elk moment een potentiële kijker.

 

 

6. Direct contact via Messenger en WhatsApp

Een product kopen, informatie opzoeken, een bedrijf contacteren: voor de jonge generatie is sms of bellen geen optie. Zij willen een direct contact. Daarom zullen bedrijven in 2018 steeds meer investeren in een snelle respons via Messenger, WhatsApp of het chat-systeem op je site. Het zijn dé communicatiekanalen voor Generatie Z.

Korte, snelle en directe berichten tussen bedrijf en klant worden een speerpunt voor sociale media. Met dank aan de technologie van chatbots en spraakcomputers.

Ben jij klaar voor social media in 2018 en Generatie Z?

Je site speelt hier alvast een grote rol in.